مراحل راه اندازی سایت و هر آنچه که باید بدانید
بالاخره تصمیم گرفتید که سایت بزنید و حضور پررنگتری در اینترنت داشته باشید! برای این تصمیم هوشمندانه به شما تبریک میگوییم و میخواهیم در یک نقشه راه کوچک، مسیری را که باید برای راهاندازی سایت طی کنید، قدمبهقدم برایتان ترسیم کنیم.
مراحل راه اندازی سایت (۸ مرحله تا ساخت سایت)
قبل از اینکه برویم سراغ مراحل راه اندازی سایت، این را بگوییم که روشهای مختلفی برای ساخت سایت وجود دارد؛ از فروشگاهسازها و سایتسازها گرفته تا cmsها و کدنویسی.
به لطف سیستمهای مدیریت محتوا، ساخت و طراحی سایت اصلاً کار پیچیده و سختی نیست. این مراحلی که در ادامه بررسی میکنیم، تقریباً در همه روشها یکسان است و صرف نظر از روشی که برای ساخت سایت انتخاب میکنید، مسیر مشابهی پیش رویتان قرار دارد.
خب، حالا یک کاغذ و قلم کنار دستتان بگذارید تا برویم سراغ گام اول!
۱) مشخص کردن نوع و حوزۀ کسبوکار
چه نوع سایتی میخواهید و هدفتان از راهاندازی سایت چیست؟ سایت برای نشر پادکست، وبلاگ شخصی، فروشگاه اینترنتی، سایت برای دانلود نرمافزار و فیلم و سریال یا…؟
جوابتان به این سوال، ادامه مسیر را تا حد زیادی روشن میکند.
بسته به نوع سایت و هدفی که در سر دارید، سایت شما میتوانید شکل و شمایل و محتوای متفاوتی داشته باشد.
برای مثال اگر هدفتان از ساخت سایت، ساخت برند شخصی و قرار دادن رزومه و نمونه کارهایتان باشد، صفحات و عناصر داخل سایت با فروشگاههای اینترنتی متفاوت است.
مثلاً در سایتهای شخصی شما به صفحاتی نیاز دارید که نمونهکارهایتان را داخل آن قرار دهید و یک فرم تماس برای ارتباط با کارفرماها و قراردادن راههای ارتباطی (مثل لینک شبکههای اجتماعی، ایمیل، شماره تماس و…) و از این دست چیزها داشته باشید.
اما مثلاً برای فروشگاههای اینترنتی، به بلاگ، صفحات محصول، درگاه پرداخت و… نیاز دارید.
وقتی هدف و نوع کسبوکارتان را کامل بشناسید و بدانید با خودتان چندچند هستید، اتخاذ تصمیمات و انجام مراحل بعدی برایتان راحتتر میشود.
پس برای قدم اول، هدفتان از راهاندازی سایت را مشخص کنید تا برویم سراغ مرحله بعدی.
۲) ثبت و خرید دامنه
بعد از اینکه نوع سایت و جایگاهتان در بازار را مشخص کردید، نوبت انتخاب و خرید یک دامنه بهیادماندنی است. حالا دامنه چیست؟
دامنه، بخشی از آدرس اینترنتی (یا همان URL) منحصربهفرد سایت شماست که کاربران با وارد کردن و جستوجوی این آدرس در مرورگر خود، میتوانند سایت شما را پیدا کنند و وارد آن شوند؛ دقیقاً مثل آدرس منزل!
دامنه از دو جزء ساخته شده است؛ نام دامنه + پسوند دامنه.
دامنه سایت، بخش مهمی از هویت سایت شما را به دوش میکشد؛ برای همین هم در انتخاب نام دامنه بهتر است که آن را کاملاً یکسان یا نزدیک به نام برندتان انتخاب کنید.
| نکته حرفهایبهتر است علاوه بر یکسان بودن نام برند و دامنه، آدرس ایمیل و نام کاربریتان در شبکههای اجتماعی و سایر پلتفرمهای آنلاین هم با نام دامنه یکسان باشد. اینطوری علاوه بر اینکه تصویر حرفهای و قویتری از برندتان به نمایش میگذارید، کاربران هم راحتتر شما را در کانالهای مختلف پیدا میکنند. |
علاوه بر این، بهخاطر سپردن و یادآوری نام دامنهای که انتخاب میکنید باید برای کاربران آسان باشد؛ پس:
- دور نامهای طولانی را خط بکشید! (مثل thebestcarsinbrisbane.com.au)
- از خط تیره یا آندرلاین استفاده نکنید (مثل the_best-cars-in-brisbane.com.au)
- از کلمات اختصاری و مخفف گنگ و ناآشنا استفاده نکنید (مثل TBCIB.com.au)
- اعداد را وارد نام دامنه نکنید (مثل th3_b3st_c4rs_in_brisb4ne.com.au)
- حواستان به املای درست نام انتخابیتان باشد و آن را غلط ننویسید (مثل bstcarsinbrisban)
- از اصطلاحات و عبارات عامیانه یا خیلی تخصصی (مثل thebestcarsin_Brissy.com.au) در نام دامنه استفاده نکنید؛ مگر اینکه با نام برند شما مطابقت داشته باشد.
در مقاله «راهنمای انتخاب نام دامنه برای سایت و فروشگاه اینترنتی!» نکات مفیدی را درباره انتخاب یک دامنه مناسب گفتهایم، حتماً آن را بخوانید.
بعد از اینکه نام درخوری برای دامنه سایتتان انتخاب کردید، باید پسوند مناسبی هم برای آن انتخاب کنید. رایجترین پسوندهایی که اغلب کسبوکارهای ایرانی انتخاب میکنند، پسوند .com و .ir است؛ البته که این دو پسوند، تنها گزینههای روی میز نیستند و انتخابهای متنوعتری هم برایتان مهیاست. مثلاً پسوند .shop، پسوند .org و .net و… .

بسته به حوزه کسبوکارتان و هزینهای که میتوانید برای خرید دامنه صرف کنید، میتوانید پسوندهای مختلفی را امتحان کنید.
بعد از همه این کارها، باید دامنه موردنظرتان را استعلام بگیرید تا ببینید آزاد است یا نه؛ چون ممکن است قبل از شما کسی آن را ثبت کرده باشد! برای این کار میتوانید روی باکس زیر کلیک کرده و با وارد کردن نام و پسوند انتخابیتان، آزاد بودن یا نبودن دامنه را بررسی کنید.

جستوجو و ثبت دامنه
از بین بیش از ۸۰۰ پسوند مختلف، دامنه دلخواهتان را جستوجو و ثبت کنید.
شروع قیمت از
۴۹ هزار تومانخرید دامنه
دامنهتان را انتخاب کردید؟ پس برویم سراغ مرحله سوم.
۳) انتخاب و خرید هاست
یکی از مهمترین مراحل راه اندازی سایت، انتخاب یک هاست مناسب برای میزبانی از وبسایتتان است. هاست چیست؟
هاست یا میزبانی وب، فضا و حافظهای مشخص از یک سرور است که سایت و تمام محتوای آن (مثل متن، تصاویر، اطلاعات، فایلها، کدها و…) در آنجا ذخیره، پردازش و به کابران ارائه میشود.
به زبان سادهتر، برای اینکه سایت شما در اینترنت قابل مشاهده و برای کاربران در دسترس باشد، باید تمام محتویات و دادههای آن را در فضایی امن به نام هاست قرار دهید. شرکتهای هاستینگ، در ازای دریافت هزینه از شما، این فضای امن را روی سرورهایشان برای ذخیره و نگهداری از محتوای سایت، در اختیارتان قرار میدهند.

هزینهای که باید برای اجاره این فضا پرداخت کنید به اندازه وبسایت، تعداد بازدیدها و پلن انتخابیدارد بستگی دارد.
احتمالاً میپرسید: «نمیتوانیم این اطلاعات را در کامیپوترهای شخصی نگهداری و ذخیره کنیم؟»
جواب یک نه قاطع است! چرا؟
به ۲ دلیل؛ اولاً که برای بالا ماندن سایتتان در اینترنت، اطلاعات آن باید در جایی نگهداری شود که در تمام طول سال و ۲۴ ساعت شبانهروز روشن باشد که کامپیوترهای شخصی از نظر سختافزاری (هرقدر هم که قوی باشند) چنین توانایی ندارند.
دلیل دوم مسئله امنیت و پشتیبانی از سایت است؛ شرکتهای هاستینگ علاوه بر میزبانی از سایت شما، خدماتی مثل بکاپگیری از دادههای مهم سایت، گواهینامهها و زیرساختهای امنیتی، رصد دائمی سایت و برطرف کردن مشکلات احتمالی و پشتیبانی ۲۴ ساعته ارائه میدهند که بدون آنها کارتان لنگ است!
برای اینکه یک هاست مناسب با نیازتان انتخاب کنید، ابتدا مقاله «وب هاستینگ چیست؟ (راهنمای کامل برای مبتدیها)» را بخوانید تا با ویژگیهای یک هاستینگ معتبر و درستوحسابی آشنا شوید، سپس در کاغذی که دارید، به این سوالات پاسخ دهید:
- به چه میزان فضا برای ذخیرهسازی دادهها و فایلهای سایتتان نیاز دارید؟
- چقدر پهنای باند لازم دارید؟
- نوع وبسایتتان چیست و میزان بازدیدهای روزانه آن چقدر است؟ (اگر سایت فروشگاهی یا محصولات دانلودی مثل نرمافزار، فیلم و سریال و… دارید، به پلنهای میزبانی خاصی نیاز خواهید داشت)
- کیفیت برایتان مهم است یا کمیت؟ (مثلاً ممکن است هاستینگی فضای ذخیرهسازی نامحدود ارائه کند، ولی سرعت بارگذاری کندتری داشته باشد)
- ویژگیهای فنی مدنظرتان چیست؟ (مثل نوع هارد، سیستمعامل، حافظه رم و …)
- فاکتورهای امنیتی چقدر برایتان اهمیت دارد؟ (با وجود فاکتورهای امنیتی متعدد میتوانید از اطلاعات شخصی، اطلاعات پرداخت و سابقه خرید مشتریان محافظت کنید)
بعد از اینکه به این سوالات پاسخ دادید و نیازهایتان را شناسایی کردید، میتوانید با مراجعه به وبسایت هاستینگی که انتخاب کردید، از بین پلنهای مختلف، هاست موردنظرتان را انتخاب کنید.
ما در آی پی وب هاست پلنهای میزبانی متنوعی برای نیازهای مختلف شما تدارک دیدهایم که عبارتند از:
- هاست وردپرس: بهینه برای سایتهای وردپرسی
- هاست اقتصادی: مناسب برای سایتهای کوچک و تازهکار
- هاست ووکامرس: بهترین انتخاب برای فروشگاههای اینترنتی کوچک و متوسط
- هاست لینوکس: بهینه برای کنترلپنل سیپنل
علاوه بر این سرویسهای اصلی میزبانی وب، اگر سایت دانلودی دارید یا میخواهید به ایمیلهای سازمانیتان سروسامان بدهید، میتوانید از پلنهای جانبی لیمو، یعنی هاست دانلود و هاست ایمیل هم بهره ببرید.

هاست وردپرس آی پی وب هاست
با بهترین عملکرد میزبان سایت وردپرسی شما هستیم. بهینهسازی شده برای بالاترین سطح سرعت!
این هم از هاست! تا اینجا مقدمات و پایههای اصلی سایت را انتخاب کردیم و حالا نوبت طی کردن مراحل طراحی وب سایت است.
۴) انتخاب سیستم مدیریت محتوا
در پله چهارم از مراحل راه اندازی سایت، نوبت انتخاب cms یا سیستم مدیریت محتواست.
به لطف سیستمهای مدیریت محتوا، طراحی و ساخت سایت مثل گذشته، پیچیده و زمانبر نیست و هرکسی (با کمتری دانش و تخصص درباره این کار) از پس آن برمیآید.
CMSها نرمافزار یا اپلیکیشنهایی هستند که امکان ساخت و طراحی سایت را بدون کدنویسی از صفر، برای همه فراهم میکنند. با سیستمهای مدیریت محتوا میتوانید در سریعترین زمان ممکن و با کمترین هزینه سایت یا فروشگاه اینترنتی بسازید و تولید، اصلاح و مدیریت محتوا را روی سایت انجام دهید.



لا تعليق